Hva er forskjellen på inbound marketing og content marketing?
Vår tids markedsføring inneholder en rekke begreper, gjerne på engelsk, og det kommer stadig nye. Ikke rart man blir litt frustrert! Vi forklarer gjerne noen av dem for deg.
Å navigere i markedsføringsverdenen kan virke som en litt uoverkommelig oppgave i dag. Med en overflod av begreper som inbound marketing, content marketing, account-based marketing og mange flere, hvordan velger dere riktig tilnærming for virksomheten deres? La oss bryte ned forskjellen mellom inbound marketing og content marketing for å hjelpe dere med å finne veien.
Hva er inbound marketing?
Inbound marketing handler om å tilpasse markedsføringen til dagens forbrukeres kjøpsvaner. Istedenfor å forstyrre potensielle kunder, gjør inbound marketing det mulig for dem å finne dere når de faktisk er på utkikk etter produktene eller tjenestene dere tilbyr. Dette er en systematisk tilnærming, som transformerer anonyme besøkende til kvalifiserte leads og deretter til salg.
Inbound marketing gir deg kontinuerlig sanntidsdata og innsikt som lar deg forbedre resultatene over tid. Den bygger oppmerksomhet naturlig, i motsetning til å tvinge seg på gjennom kjøpte lister eller kalde samtaler. Inbound marketing omfatter en rekke strategier, inkludert content marketing.
Inbound marketing er dermed mer på kundenes premisser, der
Hva er content marketing?
Content marketing innebærer å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke, engasjere og bygge forhold med en definert målgruppe. Dette hjelper til med å stimulere lønnsom kundeadferd. Content marketing fokuserer spesifikt på innhold, som på virksomhetens nettside, i bloggartikler, gjennom e-bøker og på sosiale medier, for å tiltrekke seg målgruppen.
Mens inbound marketing inkluderer en rekke markedsføringsstrategier, er content marketing dedikert til å skape innhold for å nå målgruppen(e) deres.
Hvordan samspiller de to?
Inbound marketing og content marketing jobber sammen som et team. Inbound marketing krever innhold for å tiltrekke besøkende og omdanne dem til leads. Dere trenger godt og relevant innhold, gjennom en god nettside med artikler, bloggartikler, e-bøker og sosiale medier for å lykkes med inbound marketing.
Men jobben er mer enn å bare lage innhold. Inbound marketing er resultatorientert og data-drevet, så innholdet må produsere resultater. Det er derfor viktig å optimalisere innholdet og konverteringsopplevelsen for å oppnå suksess. Måling er en svært viktig del av Inbound marketing.
Trenger dere begge?
Ja, dere trenger begge deler. Selv om dere kan lage innhold med content marketing, er det kun en del av puslespillet. Inbound marketing er en helhetlig strategi som krever en rekke taktikker, inkludert content marketing, for å gi de ønskede resultatene.
Inbound marketing gir dere muligheten til å bygge en stabil strøm av leads over tid, mens content marketing alene ikke kan levere den samme skalerbarheten og forutsigbarheten.
På kundenes premisser
Med inbound marketing handler det ikke bare om å få besøkende til å bli potensielle kunder. Prosessen slutter ikke når noen blir kunder.
Det er i dag svært viktig å gi kundene deres fantastiske opplevelser. Dagens kunder forventer mye fra virksomheter og er opptatt av hvordan de som kunde behandles. Derfor er det ekstremt viktig å engasjere og imponere kundene for å bygge sterke forhold. Dette skaper tillit, øker salget og får kundene til å anbefale dere videre.
Målet er derfor også å gjøre kundene til gode ambassadører, som kan hjelpe dere med å skaffe nye kunder.
Oppsummering
Hvis dere ønsker å gi besøkende en bedre opplevelse ved å tilby mer innhold å lese, er content marketing en god start. Det gir dere også en stor fordel, i forhold til at det blir lettere å finne dere i organiske søk. (Createam AS har et produkt som heter TREFF som hjelper dere med dette.) Men hvis målet deres er å bygge en konsistent strøm av leads og kunder, er inbound marketing den riktige veien å gå. Inbound marketing krever mer innsats og tid, men resultatene gjør det vel verdt det.
Nå har du forhåpentligvis fått en klar forståelse av forskjellen mellom inbound marketing og content marketing, og hvorfor dere trenger begge i markedsføringsstrategien. Gjennom å kombinere disse to tilnærmingene, kan dere oppnå suksess og bærekraftig vekst for virksomheten deres.